Monday, May 25, 2009

Jenis-jenis airmata

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis

  1. Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.
  2. Menangis kerana rasa takut.
  3. Menangis kerana cinta.
  4. Menangis kerana gembira.
  5. Menangis kerana menghadapi penderitaan.
  6. Menangis kerana terlalu sedih.
  7. Menangis kerana terasa hina dan lemah.
  8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
  9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
  10. Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An Najm : 43)

~bilaQah dan apaQah sebabnya aku menangis~

selalunya kalu crita pasal menangis, mst ade sebab n musababnya...erm...apaQah itu?

  1. masa kecik2 dulu, aku selalu menangis bila bergaduh dgn along...xcukup dgn tu sambung nangis bila abah dah kuarkan rotan nk hentam kitaorg berdua...(sakit ooo kena rotan)...jalan penyelesaian aku sorokkn rotan...(gila nakal aku ni ms kecik2 dulu)
  2. masa arwah umi aku meninggal...menangis tanpa arah...meraung2...ms tu baru darjah 3...takut sbb kecik2 lg dh xde ibu...takut xde sapa nk jaga kami 3 beradik...(aku rindu kt arwah umi)
  3. ms meningkat dewasa, ms darjah 6 ar...aku ingt lagi...ms hr akhir sekolah...aku menangis di sudut terpencil kerana sedih berpisah dgn cikgu2...ms tu aku rs, aku dh ada ciri2 wanita...(lembut hatila konon)
  4. ms sekolah menengah aku jarang menangis sbb budget dh besar...menangis pun time2 sedih mcm ms atuk kesayangan aku meninggal...sedih sgt sbb ada terselit 1 penyesalan gagal menyempurnakan 1 permintaan arwah...(malam tu sepatutnya aku tido umah atuk, itulah permintaannya yg terakhir)
  5. ms masuk universiti, hr pendaftaran aku menangis bila family aku nk blk pas hntr aku...ms ni aku rs nk ikut balik sbb abah aku stat sakit...risau sbb xde org yg nk urus bw abah aku ke hospital...ms 1st sem tu, kalau call rumah mesti nk nangis sbb marah kt family sbb xbgtau aku bila abah aku masuk hospital...(ms ni aku dh rs tanggungjawab seorang anak perempuan sulung)
  6. ms bercinta...aku menangis bila bergaduh...tp jarang nangis sbb jarang gaduh...(xcukup matang lg bercinta)
  7. ms break up...aku menangis sbb sedih putus cinta...tp xlama pun...plg lama 2 hari...lepas tu lantakla...(gila cekal hati ni)
  8. skarang...aku byk menangis sbb cinta...aku pun hairan...hati ni cepat gila terusik kalu ade je slh fhm...penat beb...kdg2 give up...kalu ada pilihan, aku nk break up je...tp hati xrela...syg punya pasal...(seksa diri kerana cinta)


apapun sbbnya...menangis yg paling mulia ialah insaf dgn segala perbuatan salah pd allah n insan di sekeliling kita...malu pd allah...

~wallahualam~

0 comments:

Post a Comment

Love is...
© from zero to hero... - Template by Blogger Template - Font by Yodroo